Wat is phishing?
Steeds vaker trachten oplichters consumenten te misleiden om vertrouwelijke informatie of geld te ontfutselen. Die vorm van criminaliteit wordt phishing genoemd.
Hoe gaan oplichters te werk bij phishing?
Oplichters bellen naar het slachtoffer of ze sturen een online bericht, een e-mail, sms, Whatsapp-bericht, … met een link naar een valse website.
Via die website vragen ze het slachtoffer om zijn persoonlijke en bankgegevens, maar ook zijn response codes of pincode door te geven
Actuele soorten van phishing:
Hoe kan je jezelf beschermen tegen phishing?
- Geloof niet blindelings elke mail of sms.
Oplichters kunnen immers gemakkelijk een KBC-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen. Stuur bij twijfel de verdachte e-mail naar secure4u@kbc.be.
Geloof niet zomaar alles wat in een e-mail staat. KBC zal je nooit via per e-mail, sms of telefoon benaderen om een probleem met je rekening of je banktoepassing online op te lossen. - Stuur je debetkaart nooit op met de post.
- Sla de echte KBC-website www.kbc.be, op in je favorieten of typ het adres manueel in.
- Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode. Ze geven toegang tot je geld en zijn persoonlijk. KBC vraagt ze je nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.
Opgelet! Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://. De ‘s’ in https staat voor “secure” en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Het biedt echter geen garantie dat de partij waarmee je communiceert te vertrouwen is.
Wil je weten of je met de échte KBC-website of KBC Touch te maken hebt?
Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser.
- Het webadres van de KBC-website begint met www.kbc.be.
- Het webadres van KBC Touch begint met https://kbctouch.kbc.be/.
Hoe herken ik authentieke berichten van KBC?
Klik hier voor meer info.