c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Vraag online een asbestattest voor je woning aan

  • Vertrouw op een erkende, onafhankelijk asbestexpert
  • Ontvang nog vóór je een bestelling plaatst een inschatting van de prijs
  • De experten van De Immowinkel contacteren je binnen 2 werkdagen om een afspraak te plannen.
Vraag je attesten en keuringen aan

Wat is een asbestattest?

Een asbestattest geeft je inzicht in de materialen waarmee je woning gebouwd is. Het wordt ook opgemaakt om te kijken of woningen, kantoorgebouwen en industriële panden asbestveilig zijn. De asbestdeskundige kijkt rond in het gebouw, neemt stalen en geeft advies over hoe je je gebouw veilig en bewoonbaar kunt maken of houden. Het resultaat van het onderzoek wordt geregistreerd in de databank van de OVAM.

Wanneer heb je een asbestattest nodig?

Elke verkoopovereenkomst van een woning, appartement of gebouw moet een asbestattest bevatten als het bouwjaar van het gebouw voor of in 2001 ligt. Als het gebouw kleiner is dan 20 m² en geen deel uitmaakt van een groter bouwkundig geheel, is een asbestattest niet verplicht.

Bovendien moet elk toegankelijk gebouw met een bouwjaar voor 2001 verplicht een asbestattest hebben vanaf 2032 – of je het nu verkoopt, schenkt of zelf houdt.

Als je een woning verhuurt ben je niet verplicht om een asbestattest te laten opmaken. Heb je toch een asbestattest voor de woning die je verhuurt? Dan ben je wettelijk verplicht om een kopie van dat attest te bezorgen aan je huurder.

Waarom moet je een asbestattest laten maken?

Blootstelling aan asbest kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Daarom is het belangrijk dat je weet of er asbest aanwezig is in een gebouw dat je wilt kopen of huren. Daarbij wil de Vlaamse regering tegen 2040 ongeveer 90% van het bestaande asbest in Vlaanderen verwijderd hebben. Om dat doel te halen, moet asbest geïnventariseerd worden in asbestattesten. Alleen zo kan het op termijn verwijderd worden.

Hoe werkt het?

  1. Beantwoord enkele eenvoudige vragen 
    Vul enkele gegevens in over je woning zoals je adres, bouwjaar en type woning. 
  2. Kies het asbestattest
    Op basis van je antwoorden, krijg je een aanbeveling van de attesten en keuringen die je nodig hebt. Je beslist vervolgens zelf welke je wilt aanvragen. 
  3. Krijg een inschatting van de prijs 
    Je krijgt meteen te zien hoeveel het je zal kosten. Je kunt zelf beslissen of je verder wilt gaan met je bestelling. 
  4. Plaats je bestelling 
    Tevreden? Plaats je bestelling en volg het verloop op met KBC Mobile. Je hoeft pas te betalen wanneer de expert is langsgekomen. 
  5. Krijg een afspraak met een expert 
    Binnen 2 werkdagen neemt een expert uit je regio contact met je op om een afspraak te maken. In KBC Mobile. lees je ook hoe je je kunt voorbereiden om het bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen. 
    Handig: Kate stuurt je een herinnering. Zet je meldingen aan zodat je dat bericht zeker krijgt. 
  6. Ontvang je attest
    Wanneer de expert je attest heeft opgemaakt, betaal je de factuur. Daarna kun je het downloaden. 
Vraag je asbestattest aan

Wie is onze partner De Immowinkel?

De Immowinkel is een onafhankelijk platform voor de meest voorkomende attesten en certificaten voor je woning. De Immowinkel brengt klanten die attesten en keuringen nodig hebben in contact met een lokale expert, die binnen de afgesproken tijd de opmaak van deze attesten en keuringen in orde brengt. 

Hoe ga je aan de slag?

  • Open KBC Mobile en tik op 'Extra diensten' of meld je aan en tik op 'Aanbod'
  • Ga naar 'Wonen & energie' en tik op 'Attesten en keuringen'
  • Vraag je attesten en keuringen aan

Er zijn nog meer extra diensten voor je woning

 

KBC Mobile zit vol extra diensten. Zo kun je met KBC Mobile ook je renovatiebudget berekenen met Setle of een offerte voor je renovatie aanvragen via onze partner Impact Us Today. Benieuwd hoe je energie kunt besparen met je woning? Ontdek alles over energiezuinig renoveren.

Veelgestelde vragen

Je asbestattest is 10 jaar geldig als de asbesthoudende materialen een beperkt risico vormen. Als de materialen een hoog risico vormen, dan is je asbestattest 5 jaar geldig. Wanneer de asbestdeskundige geen asbesthoudende materialen vindt, blijft je asbestattest onbeperkt geldig.

In de volgende gevallen moet je het asbestattest sowieso laten vernieuwen binnen een termijn van 1 jaar:

  • Een expert heeft nieuwe asbesthoudende materialen gevonden.
  • Door renovaties of werken is een niet-asbestveilige constructie nu asbestveilig.
  • Een incident heeft de toestand van de asbesthoudende materialen veranderd.

Wanneer je een asbestinventarisatie laat uitvoeren, heb je best de volgende gegevens al verzameld:

  • de bouwplannen van het gebouw dat je laat onderzoeken
  • het bouwjaar van het gebouw
  • het verslag van een eerder asbestonderzoek als er al een heeft plaatsgevonden
  • documentatie van eventuele werken en renovaties die zijn uitgevoerd na 2001

Als je een geldig asbestattest wilt laten opmaken, heb je de ondersteuning van een gecertificeerd asbestexpert nodig. Om een correcte en geldige asbestinventarisatie uit te voeren, moet je een verplichte opleiding gevolgd hebben en slagen voor een examen.

Wanneer je een asbestattest laat opmaken, onderzoekt de asbestdeskundige je woning. Het onderzoek is niet destructief en er wordt hooguit een monster genomen van verdachte materialen zodat dat naar het labo kan gestuurd worden. Daarna neemt de expert alle bevindingen van het onderzoek in je asbestattest op.

Een asbestattest beschrijft welke materialen of onderdelen van het gebouw asbest bevatten, wat de staat van het asbest is en hoe het veilig gebruikt of verwijderd kan worden. 

Sinds november 2022 is een asbestattest verplicht wanneer je een woning verkoopt die vóór 2001 gebouwd is. Enkel een gecertificeerd asbestdeskundige mag het onderzoek uitvoeren en het bijbehorende attest opmaken. 

Via de extra dienst ‘Attesten en keuringen’ in KBC Mobile vraag je vlot attesten en keuringen aan die je nodig kunt hebben bij verkoop, verhuur of renovatie van je residentieel vastgoed*. Onze partner De Immowinkel brengt je in contact met een betrouwbare expert in jouw regio, die binnen de afgesproken tijd de opmaak van je attesten en keuringen voor je in orde brengt. 
 
Momenteel kun je de volgende attesten en keuringen aanvragen: 

  • Energieprestatiecertificaat (EPC-attest) 
  • Asbestattest 
  • Keuring elektrische installatie 
  • Stookolietankkeuring 

*De extra dienst is voornamelijk gericht op residentiële woningen. Klein niet-residentieel vastgoed is ook mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een kapperszaak of een kantoor in een woning. Voor groter niet-residentieel vastgoed zoals bedrijfskantoren of magazijnen kun je deze extra dienst niet gebruiken. 

Renoveren 
Na renovatiewerken heb je in de meeste gevallen een elektriciteitskeuring, gaskeuring en energieprestatiecertificaat nodig. 
 
Verkopen 
Ben je van plan om je woning te verkopen? Dan ben je wettelijk verplicht om een elektriciteitskeuring en energieprestatiecertificaat (EPC-attest) voor te leggen, en ook een asbestattest als je woning vóór 2001 gebouwd is. 

Daarnaast moet je in het bezit zijn van een bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier, het kadastraal plan en de gegevens rond overstromingsgevoeligheid. 
 
Verhuren 
Als je je woning wilt verhuren, ben je wettelijk verplicht om een elektriciteitskeuring en energieprestatiecertificaat (EPC-attest) te hebben. Daarnaast moet je in het bezit zijn van een bodemattest, postinterventiedossier en conformiteitsattest. 

Vraag je attesten en keuringen aan