Digitale toegankelijkheidsverklaring

 

We doen ons best om te voldoen aan de WCAG 2.2. level AA vereisten. Dat zijn internationale standaarden rond digitale toegankelijkheid, die zijn uitgewerkt op initiatief van het World Wide Web Consortium (W3C). Ze zijn opgenomen in de European Accessibility Act (EAA), de wet rond toegankelijkheid van producten en diensten die vanaf 28 juni 2025 van kracht zal zijn. De digitale toegankelijkheid is een belangrijk onderdeel van deze EAA.

Er zijn een aantal vereisten waaraan we momenteel nog niet helemaal voldoen. We sommen ze hieronder op, maar de lijst is niet volledig. Samen met Diax organiseren we een audit om een meer gedetailleerd zicht te krijgen op de zaken waar onze klanten met speciale noden het lastig kunnen mee hebben.

Wat doet KBC al?

Dit zijn onze concrete acties:

Scherm van mobiele telefoon met verschillende lettergroottes
  • We maken KBC Mobile vlot bruikbaar met een spraakassistent (VoiceOver en TalkBack).
  • Als klanten de lettergrootte in de instellingen van hun smartphone aanpassen, wordt die meteen ook aangepast in KBC Mobile, zowel voor Android als op iPhone.
Scherm van mobiele telefoon met donkere modus - dark mode
  • De donkere modus, een kleurenschema dat lichte tekst op een donkere achtergrond plaatst, is beschikbaar en kan worden aangepast in KBC Mobile.
  • KBC Touch heeft een hoog contrast functie.
  • Je kunt KBC Touch vlot gebruiken met alleen het toetsenbord, zonder muis. Dat betekent onder andere dat alle links en formuliervelden bereikbaar zijn met de tabtoets en dat je ze kunt activeren met de entertoets.

Hier werken we nog aan:

Voor onze websites, KBC Mobile en KBC Touch vraagt dit nog aandacht:

  • Niet alle teksten en elementen (zoals bijvoorbeeld iconen, afbeeldingen,…) hebben voldoende kleurcontrast.
  • Soms gebruiken we kleur als enige manier om informatie over te brengen.
  • Niet alle iconen of afbeeldingen hebben een betekenisvolle tekst.
  • De logische volgorde van titels en ondertitels is niet altijd correct.
  • Sommige animaties en video’s worden automatisch afgespeeld. Er is niet altijd een pauzeknop beschikbaar. 
  • Niet alle video’s hebben ondertiteling.
  • Bij sterke tekstvergroting kunnen teksten naast het scherm doorlopen of niet meer zichtbaar zijn.
  • Niet alle teksten om op door te klikken zijn helder en goed te begrijpen.
  • KBC Mobile is niet bruikbaar in landschapsmodus.
  • Op de websites van KBC en in KBC Touch is de focusvolgorde, als alleen het toetsenbord wordt gebruikt, niet altijd juist. Daarmee bedoelen we de volgorde waarin een gebruiker elementen op onze website bezoekt. Sommige bezoekers kunnen bijvoorbeeld geen muis gebruiken en zullen via de tab toets de website ‘doorbladeren’. Dat moet mogelijk zijn in een logische volgorde, zoals van de koptekst naar het menu, en dan naar de inhoud van de pagina.
  • De velden die je moet invullen in formulieren en de knoppen en selectievakjes, zijn niet altijd gelinkt aan instructies of labels, die uitleg geven bij het veld dat moet worden ingevuld.

Laatst aangepast op 10/10/2024.

Vragen, opmerkingen of suggesties?

Heb je een vraag, opmerking of suggestie over de digitale toegankelijkheid van een van onze producten, diensten of toepassingen? Neem contact op met accessibility@kbc.be.