Is een brandverzekering verplicht?
Als je van plan bent om een woning te kopen of te huren, is het een goed idee om je met een brandverzekering te beschermen tegen de financiële risico’s bij schade aan je woning, de inboedel of allebei door brand of andere rampen. Bovendien is in sommige gevallen een brandverzekering verplicht. Wanneer is dit nu wel en niet het geval? We leggen het hieronder uit.
Brandverzekering, woningpolis of inboedelverzekering?
Eerst en vooral is het goed om te weten dat er voor brandverzekering verschillende woorden bestaan. Soms wordt een brandverzekering ook wel een woningverzekering, woonverzekering of woningpolis genoemd.
Een brandverzekering dekt namelijk meer dan enkel schade door brand. Ook andere soorten schade aan je woning zoals schade door storm, blikseminslag, hagel of andere natuurrampen vallen algemeen gesproken onder een brandverzekering. Daarom is woningpolis of woningverzekering ook een gangbare term.
Wanneer ook je inboedel gedekt is in de brandverzekering spreekt men soms van een inboedelverzekering.
Wanneer is een brandverzekering verplicht?
Is een brandverzekering verplicht? De verplichting verschilt regionaal en het hangt er ook van af of je huurder of eigenaar bent van je woning.
Als huurder
In Vlaanderen ben je als huurder sinds 1 januari 2019 verplicht om een brandverzekering af te sluiten. In Wallonië ben je al wettelijk verplicht sinds 1 september 2018. In Brussel is er voorlopig nog geen verplichting.
Hoewel je wettelijk gezien als huurder in Brussel een vrijstelling hebt voor de brandverzekering, is het toch raadzaam om je huurdersaansprakelijkheid en je inboedel te verzekeren. Zo moet je bij schade niet zelf voor de kosten opdraaien. Bovendien ben je als huurder in het huurcontract vaak verplicht om een brandverzekering af te sluiten.
Meer weten? Ontdek hier alle details over de brandverzekering voor huurders bij KBC.
Als eigenaar
Als eigenaar ben je niet verplicht om een brandverzekering af te sluiten. Het is uiteraard wel raadzaam om je tegen schade aan je woning en inboedel te verzekeren. Zo ben je beschermd tegen de financiële risico’s die schade met zich meebrengt. Maar liefst 95% van de eigenaars in België heeft er een, wat deze verzekering de populairste schadeverzekering maakt.
Meer weten? Ontdek hier alle details over de brandverzekering voor eigenaars bij KBC.
Goed om te weten over de KBC-Woningpolis voor de huurder
Je bent verzekerd tegen de risico’s vermeld in de algemene voorwaarden. Enkele voorbeelden: schade door brand, storm, water, aanrijding, (poging tot) diefstal in je woning en inhoud buiten. Niet verzekerd: verlies, opzettelijke schade, overstroming, … De volledige lijst met uitsluitingen vind je in de algemene voorwaarden.
De KBC-Woningpolis voor de huurder kan een of meer van de volgende verzekeringen bevatten: verzekering huurder, verzekering inhoud woning, verzekering inhoud woning tegen diefstal, verzekering bodemsanering (zaakschadeverzekeringen), verzekering rechtsbijstand huurder (rechtsbijstandverzekering). Deze verzekeringen zijn bestemd voor huurders van een particuliere woning. In de woning wordt geen commerciële activiteit of een vrij beroep uitgeoefend.
- Op dit product is het Belgisch recht van toepassing
- De verzekeringen in deze polis gelden voor 1 jaar. Ze worden stilzwijgend verlengd tenzij je ze uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag opzegt.
Voor polissen gesloten of stilzwijgend verlengd vanaf 1 oktober 2024 heb je tot 2 maanden voor de hoofdvervaldag de tijd om ze op te zeggen. Bovendien kan je als consument de polis vanaf het tweede verzekeringsjaar op elk moment opzeggen, met uitwerking na het verstrijken van een termijn van 2 maanden vanaf de dag na de indiening van de aangetekende zending, de betekening of de datum van het ontvangstbewijs. - Je tussenpersoon is het eerste aanspreekpunt voor je klachten. Als je niet tot overeenstemming komt, kun je terecht bij het KBC-Klachtenmanagement, Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94. Kom je niet tot een passende oplossing? Dan kun je je richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, die optreedt voor de hele sector, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, info@ombudsman-insurance.be, www.ombudsman-insurance.be. Je behoudt altijd het recht om een gerechtelijke procedure in te leiden
Voor een offerte van de KBC-Woningpolis voor de huurder kun je terecht op onze website of bij je expert Verzekeringen.
De KBC-Woningpolis voor de huurder is een product van KBC Verzekeringen NV, Professor Roger Van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven, België.
BTW BE 0403.552.563, RPR Leuven, IBAN BE43 7300 0420 0601, BIC KREDBEBB.
Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (KB 4 juli 1979, BS 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België.
Een onderneming van de KBC-groep.
Lees zeker dit informatiedocument voor je de verzekering sluit
Goed om te weten over de KBC-Woningpolis voor de eigenaar
Je bent verzekerd tegen de risico’s vermeld in de algemene voorwaarden. Enkele voorbeelden: schade door brand, storm, water, aanrijding, (poging tot) diefstal in je woning en inhoud buiten. Niet verzekerd: verlies, opzettelijke schade, overstroming, … De volledige lijst met uitsluitingen vind je in de algemene voorwaarden.
De KBC-Woningpolis voor de eigenaar kan een of meer van de volgende verzekeringen bevatten: verzekering woning, verzekering inhoud woning, verzekering inhoud woning tegen diefstal, verzekering zwembad, verzekering tuin, verzekering bodemsanering. Dit zijn zaakschadeverzekeringen. Deze verzekeringen zijn bestemd voor eigenaars-bewoners van particuliere woningen die in hun woning geen commerciële activiteit of een vrij beroep uitoefenen.
- Op dit product is het Belgisch recht van toepassing.
- De verzekeringen in deze polis gelden voor 1 jaar. Ze worden stilzwijgend verlengd tenzij je ze uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag opzegt.
Voor polissen gesloten of stilzwijgend verlengd vanaf 1 oktober 2024 heb je tot 2 maanden voor de hoofdvervaldag de tijd om ze op te zeggen. Bovendien kan je als consument de polis vanaf het tweede verzekeringsjaar op elk moment opzeggen, met uitwerking na het verstrijken van een termijn van 2 maanden vanaf de dag na de indiening van de aangetekende zending, de betekening of de datum van het ontvangstbewijs. - Je tussenpersoon is het eerste aanspreekpunt voor je klachten. Als je niet tot overeenstemming komt, kun je terecht bij het KBC-Klachtenmanagement, Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94. Kom je niet tot een passende oplossing, dan kun je je richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, die optreedt voor de hele sector, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, info@ombudsman.as, www.ombudsman.as. Je behoudt evenwel steeds het recht om een gerechtelijke procedure in te leiden.
Voor een offerte van de KBC-Woningpolis voor de eigenaar kun je terecht op onze website of bij je expert Verzekeringen.
De KBC-Woningpolis voor de eigenaar is een product van KBC Verzekeringen NV, Professor Roger Van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven, België
BTW BE 0403.552.563, RPR Leuven, IBAN BE43 7300 0420 0601, BIC KREDBEBB.
Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (KB 4 juli 1979, BS 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België.
Een onderneming van de KBC-groep.