Interview met Patrick Kindt, directeur communicatie KBC
We zijn blij dat we partner mogen zijn van De Warmste Week.
Van 18 tot 24 december vlamt De Warmste Week tegen eenzaamheid. Sinds 2020 is KBC een vaste partner van de solidariteitsactie van de VRT. ‘We hebben daar eigenlijk niet moeten over nadenken,’ zegt Patrick Kindt, directeur Communicatie. ‘De Warmste Week sluit naadloos aan bij het DNA van KBC.’
’t Zand in Brugge is in de week voor Kerstmis het decor voor De Warmste Week (DWW). Het thema dit jaar is Vlammen tegen Eenzaamheid. Burgers, organisaties en verenigingen kunnen acties opzetten en geld inzamelen voor het DWW-fonds dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Een onafhankelijke jury samengesteld door de stichting heeft de projecten geselecteerd die financieel zullen worden ondersteund. KBC is sinds 2020 partner van DWW.
Vanwaar de keuze om samen te werken met DWW?
"In al onze partnerships is connectie de rode draad, we willen zorgen voor verbinding,’ licht Patrick Kindt toe. "We zijn al 35 jaar partner van Kom op tegen Kanker dat mensen samenbrengt om kanker de wereld uit te helpen. We hebben ook partnerships met Flanders Classics, dat mensen verenigt rond de koers, en Rock Werchter, dat via muziek zorgt voor verbinding.
Het project van De Warmste Week past daar perfect in. Het simpelste medicijn tegen eenzaamheid is immers mensen samenbrengen. We zijn blij dat we partner mogen zijn. Daarover moesten we niet nadenken. We voelden meteen dat de actie past bij ons DNA en waar we voor staan. Zo zal je van KBC nooit zware advertentiecampagnes zien over onze partnerships, we zijn er onderdeel van, we willen empoweren."
De Warmste Week is heel actiegericht. Is dat een belangrijk punt voor KBC?
"Absoluut. We zijn niet geïnteresseerd in wat we een factuurrelatie noemen, een cheque in ruil voor visibiliteit. We willen helpen om mensen te mobiliseren en bijeen te brengen voor een doel. Trouwens, ook de impact op onze 12.000 eigen medewerkers is hierin niet onbelangrijk. Zij zetten zelf zeer veel acties op, het leeft zeer sterk bij de medewerkers.
Als bedrijf organiseren we de verkoop van DWW-vlammetjes die exclusief te verkrijgen zijn in onze bank- en verzekeringskantoren. De Brugse kantoren hebben een eigen gadget, de DWW-knuffel die daar te koop is. Veel andere kantoren vertalen De Warmste Week lokaal. En vanuit heel Vlaanderen komen een honderdtal KBC-medewerkers naar Brugge om er te helpen in de verkoopstand van de vlammetjes en de DWW-mutsen. We noemen onze medewerkers het ‘Team Blue’, ze hebben echt een hart voor dit soort partnerships."
De samenwerking met De Warmste Week loopt intussen 5 jaar. Hoe ziet u de toekomst?
"We hadden in 2020 een eerste overeenkomst voor 3 jaar, die intussen met 3 jaar verlengd is. We kiezen voor de lange termijn, omdat we de band tussen partner, ons bedrijf en onze medewerkers jaar na jaar willen versterken en uitdiepen. We brengen ons DNA van vooruitgang en innovatie ook in onze partnerships in. Zo hebben we bijvoorbeeld in de KBC Mobile-app een betaalknop geïnstalleerd waarmee mensen in 2 klikken een storting kunnen doen voor De Warmste Week. Vorig jaar heeft dat een half miljoen euro opgebracht.
Die innovatie waar wij voor staan, zit ook in de kern van De Warmste Week. De projecten die financiële ondersteuning krijgen, moeten iets nieuws opzetten om die steun te krijgen voor hun reguliere werking. Het gaat ons dus niet alleen over mensen samenbrengen en over zorgen voor een warm gevoel. Dat op zich is al geweldig maar we blijven streven naar toegevoegde waarde. Iets nieuws opbouwen, iets in gang zetten via middelen die bijeen worden gebracht door veel mensen te connecteren, dat is het hoofdidee achter De Warmste Week en dat past helemaal in onze visie en strategie."
Wat verwacht u van deze DWW?
"Ik hoop dat er dit jaar veel acties zijn die een verbinding maken tussen generaties. Het zou geweldig zijn als we acties van jongerenverenigingen zien tegen eenzaamheid bij ouderen, en omgekeerd, er echte connectie is tussen generaties, gemeenschappen en genders. De Warmste Week heeft al bewezen dat soort echte verbinding tot stand te kunnen brengen. We zijn dankbaar dat we daarin partner mogen zijn."