Na de brand ligt blik nog meer op preventie bij Floralux

Na de brand ligt blik nog meer op preventie bij Floralux

Begin vorig jaar sloeg bij de Floralux-vestiging in Sint-Pieters-Leeuw het noodlot toe. Een grote brand in het tuincentrum - vooral serrestructuur - richtte voor vele tienduizenden euro's schade aan. Amper een week later kon het tuincentrum voor een groot deel weer openen. "De maandag na de weekendbrand was een gespecialiseerde firma met 30 personen aan het opruimen. Op zo'n momenten hen je blij dat je je over je verzekeringspolis geen zorgen hoeft te rnaken", aldus zaakvoerder Sten Carrein.

Floralux

  • Zaakvoerders: familie Vermeersch en Carrein, bijgestaan door 350 personeelsleden
  • Oprichting: 1956
  • Ligging: hoofdzetel in Dadizele, vestigingen in Sint-Pieters-Leeuw en Ham
  • Activiteit: tuincentrum actief in de distributie en verkoop van planten, bloemen, tuinartikelen en decoratie
  • Afzet: rechtstreeks aan de klant, ook via eigen webshop


Het zijn niet de leukste herinneringen: een telefoontje krijgen dat er een grote brand is in je serres. Het overkwam Sten en Frie Carrein, zaakvoerders van Flo­ralux Sint-Pieters-Leeuw (Vlaams-Bra­bant) - onderdeel van de floralux Group met een hoofdvestiging in Dadizele en een derde vestiging in het Limburgse Ham - begin vorig jaar. "We kregen een brandalarm binnen. De vorige eigenaar van het tuincentrum woonde een straat verder. Hij is onmiddellijk naar daar gesneld en zag van buitenaf de vuur­gloed. Hij heeft onmiddellijk de brandweer gebeld", vertelt Sten over die nood­lottige nacht.

Camerabeelden toonden achteraf dat het brandalarrn eigenlijk uitstekend zijn werk had gedaan en de brand - veroor­zaakt door de elektrische installatie - in een vroeg stadium had ontdekt. Maar de brand verspreidde zich razendsnel en de toegesnelde brandweer kon niet verhin­deren dat de snijbloemafdeling en de kantoren in as werden gelegd. Ook in de decoratieafdeling was er sterke rook­schade van roetdeeltjes die op de producten neergedwarreld waren.

Het komt in orde

Verzekeringsagent Carl Dewulf is op die fatale zaterdagnacht eveneens naar Sint­-Pieters-Leeuw afgezakt. "Als verzeke­ringsagent zijn wij al decennialang de vaste partner van Floralux. We hebben het groeitraject van het bedrijf van dicht­bij meegemaakt." Net zoals Sten en Frie kon hij ter plaatse enkel de brand en de gevolgen ervan vaststellen. "Op het moment van de brand staat iedereen machteloos. Maar ik kon Sten en Frie wel geruststellen dat het uiteindelijk alle­maal in orde zou komen en zo de groot­ste zorgen van het moment milderen."

Voorkomen is beter

De gevolgen van een grote brand kun­nen immers voor een bedrijf levensbe­dreigend zijn. "Er zijn cijfers die zeggen dat 40% van de bedrijven die een grote brand doormaken dit niet te boven komen zonder de juiste verzekeringdek­king." Dat is een enorm risico dat je als bedrijfsleider maximaal wil beperken", vertelt Hans Poleyn, adviseur glastuin­bouw bij KBC. Het is een huizenhoog cliché maar ook in de verzekeringswe­reld geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Reden waarom KBC beschikt over eigen preventie-adviseurs die op de bedrijven langsgaan om op de risico's te wijzen. Zelfs voor bedrijven die zelf al erg bezig zijn met veiligheid in het brede woord kan dit een meerwaarde zijn.

Goede band met de verzekeraar is essentieel om heel wat zorgen af te dekken.

Risico's rond technische installaties

Tuincentra bestaan vaak voor een groot deel uit serres. Zelfs waar er geen planten staan, gaat het vaak om een serreconstructie met sandwichpanelen. Hans Poleyn schat de risico's in voor serres. "In serres zijn de brandrisico's eerder beperkt. Storm en hagel zijn wellicht de grootste daders van dramatische schade in serres. Serrebranden komen niet zo vaak voor, wat niet wil zeggen dat het risico onbestaande is. Vooral rond technische installaties en verlichting kan vuur ontstaan. Vroeger waren schermdoeken in serres een mogelijke brandversneller, maar deze zijn op moderne bedrijven allemaal vervangen door brandwerende exemplaren."

Logische zaken

Bij typische serrerisico's op brand denkt Sten aan het plaatsen van brandbaar materiaal in afgesloten kasten, het veilig stockeren van brandstof en het veilig plaatsen en laden van elektrische transpalletten. "Veel van wat onze preventie-adviseurs vertellen zijn logische zaken, maar de klant moet er ook voor openstaan en er iets mee doen. Bij bedrijven zoals Floralux is dat zeker het geval", is de ervaring van Hans.

Wacht niet tot er schade is om je polis aan te passen aan de meest recente situatie.

Hans Polcyn, adviseur glastuinbouw bij KBC en KBC-verzekeringsagent Carl Dewulf

Laat je polis mee evolueren

Het laatste stukje van een goed preventiebeleid is een correcte verzekeringspolis. Bedrijven evolueren. "Wacht niet tot er schade is om je polis aan te passen aan de meest recente situatie. De gebouwen blijven meestal lang dezelfde, maar wat er in staat aan materiaal en electronica evolueert wel constant. Met een telefoontje aan de agent ben je zeker of de polis, bij een wijziging, al dan niet aangepast moet worden. Als je kritisch wil zijn op de prijs, neem dan een hogere franchise, maar ga niet het verzekerde kapitaal verlagen", adviseren Hans en Carl.

Band met verzekeraar

Ook Sten en Frie waren opgelucht dat hun verzekerde kant up-to-date was, met dank aan de jarenlange vertrouwensrelatie met Carl. Door de snelle aanpak kon het tuincentrum de week nadien voor een groot deel weer open. Na twee maanden was de volledige schade met de nodige expertises correct bepaald, een toptijd in de verzekeringswereld. Ook de verzekerde omzetderving werd achteraf correct bepaald. "Ik hoor vaak dat de afhandeling van een schadegeval tot eindeloze discussies leidt met de verzekeringsmaatschappij. Gelukkig hebben wij het tegenovergestelde mogen ervaren. Sindsdien zijn we nog fanatieker op zoek gegaan naar maatregelen waarmee we brand kunnen vermijden. En zijn we er ook van overtuigd dat het warm houden van de band met de verzekeraar essentieel is om heel wat zorgen af te dekken."

bron: Boerenbond

Meer info?

Contacteer me

Fruitteler FV Doucé: “Wij investeren in de toekomst”

Dirk Doucé en zijn zoon Kristof schuwen de grote investeringen niet. Zo staat er een windmolen op het domein van deze Limburgse fruittelers.

Melkveebedrijf Adams LV: “Duurzame boeren zijn een must”

Een melkveebedrijf runnen met aandacht voor milieu, dierenwelzijn én arbeidsvreugde. De familie Adams uit Merksplas bewijst hoe dat werkt. Vader Raf en zoon Steven schuwen hiervoor geen grote investeringen en zijn ware pioniers inzake innovatie. KBC is al jarenlang vaste partner voor al hun projecten, met een biogasinstallatie als recentste voorbeeld.

Akkerbouw Van Cauwenberghe-De Clercq

Louis en Angélique Van Cauwenberghe zetten ouderlijke akkerbouwbedrijven verder in één geheel.

Aspergehoeve Bossuyt: “Wij houden maximaal rekening met noden van de klant”

In Oostrozebeke heeft aspergekweker Kris Bossuyt met zijn hoevewinkel een schoolvoorbeeld neergezet van hoe je de korte keten tot je hoofdactiviteit kan uitbouwen door in te spelen op de noden van de klant.