Achter de getallen liggen onze ambities. Want net als uw vermogen hebben ook wij een uniek verhaal. En daar zijn we graag transparant over.
Van Belgische fusie tot Europese referentie
Wat klein begon, kende een internationale groei. KBC ontstond in 1998 als Belgische fusie van 2 banken (Kredietbank en CERA Bank) en een verzekeringsmaatschappij (ABB Verzekeringen).
Vandaag is de groep actief in 5 kernmarkten: België, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije en Hongarije. Concreet tellen we trots:
- 12 miljoen klanten,
- 1.265 bankkantoren,
- 41.000 medewerkers.
We zijn ervan overtuigd dat onze bedrijfscultuur, onze strategie en de inzet van onze mensen helpen om het vertrouwen van klanten te winnen, te behouden en te vergroten. Zo worden we de referentie in al onze kernmarkten.

De cijfers bewijzen het: KBC is en blijft een solide bank
In 2024 vertaalde onze stevige solvabiliteit zich in een kapitaalratio van 15%. Daarmee overtreft KBC ruim de minimumvereiste van 10,92% die is opgelegd door de Europese Centrale Bank en de Nationale Bank van België. Kortom, onze sterke kapitaalbuffer vormt een stevige basis voor de toekomst. Meer informatie over onze kapitaalbasis vindt u steeds in ons jaarverslag.
Internationale erkenning voor KBC Private Banking ...
Als private banker willen we de mensen die op ons rekenen dag na dag inspireren, ondersteunen en stimuleren. Wat we doen, doen we opdat u en anderen kunnen groeien. We helpen u om uw dromen waar te maken, en ze nadien ook te beschermen.

Ook in 2025 wees Euromoney, de vooraanstaande Londense financiële uitgever, de award voor beste private bank van België toe aan KBC Private Banking en dat maar liefst voor de 10de keer. Het ingestuurde dossier met de kerncijfers, de evolutie en de uitbreiding van onze services werd duidelijk gesmaakt door de internationale jury.

En dat resulteerde in een tweede award, die van beste Belgische private bank voor digitale oplossingen. Heel wat investeringen op digitaal vlak hebben geleid tot concrete realisaties voor klanten, onder meer een beleggingsadvies op maat dat volledig digitaal en al vóór het gesprek toekomt bij de klant in KBC Mobile of KBC Touch. We zijn nu echt in een wereld aanbeland waar persoonlijke contact en digitale service elkaar versterken.

Op 7 november 2024 werden in Londen de Global Private Banking Awards 2024 uitgereikt. Jaarlijks delen de vakbladen Professional Wealth Management en The Banker, die allebei deel uitmaken van de Financial Times deze awards uit. KBC Private Banking werd daar voor de 7de keer bekroond tot 'Best Private Bank in Belgium'. Ze wist de internationale vakjury te overtuigen door het accent op de unieke blend van mens en technologie. Met andere woorden: tijd nemen voor een goed gesprek ondersteund door efficiënte technologie.
… en vertrouwen van onze klanten
In de 13.039 ingevulde enquêtes van 2024 gaven klanten een tevredenheidsscore aan de dienstverlening van het KBC Private Banking-kantoor van 96,3%. De enquêtes worden afgenomen door het onafhankelijk onderzoeksbureau Ipsos.
Oog en zorg voor de maatschappij

Als groot bedrijf kunnen we onze werking ook gebruiken om de samenleving mee vorm te geven. En precies dat is de duurzaamheidsambitie van KBC. In het Verslag aan de Samenleving leest u alles over onze duurzaamheidsdoelstellingen.
Meer weten over onze cijfers en de ratings van KBC Groep? Ontdek de details.